
TRANSPORT SAMOCHODOWY – INDYWIDUALNY I TOWAROWY
Działania zaproponowane w SUMP zakładają zarządzanie transportem samochodowym w sposób zrównoważony. Wbrew obawom przeciwników założeń idei zrównoważonej mobilności nie zakładamy całkowitego odejścia od użytkowania samochodów w transporcie, a dostosowanie go do warunków zewnętrznych jak polityka ogólnoeuropejska i światowe trendy oraz uwarunkowań lokalnych gmin i powiatów ŁOM. Przykładem może tutaj być powszechniejsze wprowadzanie mechanizmów uspokajania ruchu drogowego na odcinkach, które służą przede wszystkim lokalnej obsłudze mieszkańców.
Stoją przed nami także nowe wyzwania w zakresie logistyki miejskiej – zachowanie płynności dostaw przy zapewnieniu wygody przemieszczania się innych użytkowników sieci transportowych. Będziemy chcieli ogniskować działania w zakresie wzrostu atrakcyjności transportu intermodalnego z jednoczesnym niwelowaniem konfliktów na styku transport towarowy – transport indywidualny, z uwzględnieniem jakości życia mieszkańców Obszaru. W związku z wymaganiami dokumentów szczebla europejskiego i krajowego, ale także lokalnych planów i programów, w Łódzkim Obszarze Metropolitalnym mocno wspierana będzie także elektromobilność.
Nasze działania to:
- Prowadzenie badań niezbędnych do realizacji zrównoważonej polityki parkingowej
- Umożliwienie parkowania samochodów w sąsiedztwie węzłów przesiadkowych osobom kontynuującym podróż środkami transportu zbiorowego
- Zapewnienie miejsc do realizacji punktów ładowania pojazdów elektrycznych na parkingach przy węzłach przesiadkowych
- Przeprowadzenie kompleksowych badań emisji z transportu w celu oceny zasadności utworzenia Stref Czystego Transportu
- Planowanie infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych i tankowania paliw alternatywnych
- Budowa obwodnic miejscowości i kwartałów zabudowy mająca na celu wyprowadzenie ruchu tranzytowego z terenów zabudowanych
- Realizacja nowych i modernizacja istniejących dróg obsługujących kolejowe punkty przeładunkowe
- Wprowadzanie ograniczeń czasowych w ruchu samochodów dostawczych i ciężarowych
- Wyznaczanie dedykowanych miejsc postojowych przeznaczonych dla zaopatrzenia punktów handlowych i usługowych w centrach miast
- Wdrożenie standardu drogi zamiejskiej klasy L lub D o dwukierunkowym układzie „1/2-1”
- Ograniczenie ruchu kołowego na ulicach w bezpośrednim sąsiedztwie placówek oświatowych – realizacja idei tzw. ulicy szkolnej
- Wykorzystanie efektu realizacji dróg szybkiego ruchu wokół Łodzi – obniżenie kategorii dróg publicznych wewnątrz „ringu” (z krajowych na wojewódzkie)
- Realizacja stref przeznaczonych do parkowania UTO w systemach wypożyczeń krótkoterminowych
- Zwiększenie liczby bezkolizyjnych skrzyżowań kolejowo-drogowych