
TRANSPORT PUBLICZNY I NIEZMOTORYZOWANY
ŁOM stoi przed zadaniem, jakim jest konieczność wykorzystania potencjału obecnego i przyszłego rozwoju kolei na terenie Obszaru. Będziemy więc kontynuować i intensyfikować szeroką współpracę z Ministerstwem Infrastruktury, Urzędem Marszałkowskim Województwa Łódzkiego oraz spółkami z branży kolejowej (przede wszystkim z Łódzką Koleją Aglomeracyjną, ale także z PKP PLK, PKP S.A., POLREGIO czy CPK), której celem będzie dalsza i systematyczna poprawa oferty kolei dla mieszkańców Obszaru, tak aby przynajmniej dla części z nich stawała się ona pełnoprawną alternatywą dla użytkowania własnego samochodu.
Samorządy Obszaru zadbają również o to, aby na terenie ŁOM powstawały nowoczesne i zintegrowane węzły przesiadkowe, wykorzystujące obecne, powstające i planowane przystanki oraz stacje kolejowe. Aby w pełni wykorzystać potencjał węzłów przesiadkowych, zakładamy także realizację działania polegającego na rozbudowie autobusowych połączeń dowozowych do stacji i przystanków kolejowych.
Zakładamy też realizację kompleksowych działań w zakresie poprawy funkcjonowania transportu tramwajowego na terenie ŁOM, w szczególności wymianę taboru tramwajowego na nowoczesny, niskopodłogowy i energooszczędny, realizację inwestycji związanych z rozbudową, modernizacją i utrzymaniem infrastruktury tramwajowej oraz integrację tramwajów z innymi środkami transportu, w tym w szczególności z koleją i transportem autobusowym.
Transport autobusowy w ŁOM będzie kluczowym środkiem transportu zbiorowego na tych obszarach, dokąd nie dociera kolej bądź tramwaj. Będzie pełnił także funkcję dowozową do linii kolejowych. Energia z OZE zostanie wykorzystana do zasilania autobusów elektrycznych poprzez zabudowę instalacji fotowoltaicznych w pobliżu krańcówek wyposażonych w pantografowe stacje ładowania. W ten sposób nie tylko zadbamy o środowisko naturalne, ale także zmniejszą się koszty eksploatacyjne autobusów elektrycznych.
Organizacja linii transportu zbiorowego wykorzysta także nowoczesne rozwiązania m.in. zostanie przeanalizowana możliwość obsługi niektórych linii komunikacyjnych w systemie transportu na żądanie (z ang. Demand-Responsive Transport, DRT). To potencjalnie tańsza i lepiej dostosowana do potrzeb mieszkańców alternatywa dla niektórych tras linii regularnych.
Postawimy na podróże piesze i rowerowe, ponieważ nie każdy jest kierowcą, ale każdy jest pieszym, a większość jest również – w mniejszym lub większym stopniu – rowerzystą. Naszym celem będzie uzyskanie spójnej, bezpiecznej, wygodnej i funkcjonalnej sieci pieszej i rowerowej. Rowerzyści będą mogli dojechać w miejsca, do których dotąd nie mogli dotrzeć lub tam, gdzie dotychczas było to niebezpieczne. Będą mogli również bezpiecznie pozostawić swój pojazd lub wygodnie przewieźć go transportem zbiorowym.
Piesi nie będą postrzegani w przestrzeni publicznej ŁOM jako problem dla kierowców i rowerzystów. Ich ruch będzie priorytetyzowany, a bezpieczeństwo ciągów pieszych – najważniejsze. Niezwykle istotna stanie się dostępność piesza do wszelkich celów podróży, w tym szczególnie do punktów styku sieci pieszej i transportu zbiorowego. Szczególna uwaga zostanie poświęcona zapewnieniu bezpieczeństwa i dostępności dla osób z niepełnosprawnościami (OzN), seniorów, osób prowadzących wózki, pasażerów z ciężkimi bagażami itp.
Nasze działania to:
- Współpraca na rzecz poprawy i rozwoju oferty transportu kolejowego dla mieszkańców ŁOM
- Dostępne i zintegrowane węzły przesiadkowe z wykorzystaniem obecnych, powstających i planowanych przystanków oraz stacji kolejowych
- Rozbudowa autobusowych połączeń dowozowych do stacji i przystanków kolejowych
- Kompleksowe zarządzanie i rozwój infrastruktury tramwajowej
- Przeprowadzenie analizy kosztów i korzyści dla dalszej modernizacji lub budowy nowych linii tramwajowych
- Wymiana i modernizacja taboru tramwajowego
- Dostępne i zintegrowane węzły przesiadkowe łączące transport autobusowy, tramwajowy oraz indywidualny
- Wymiana taboru autobusowego
- Wykorzystanie OZE do (częściowego) zasilania stacji ładowania autobusów elektrycznych
- Analiza możliwości wdrożenia transportu na żądanie
- Tworzenie buspasów, pasów autobusowo-tramwajowych i wydzielonych torowisk tramwajowych
- Rozbudowa i modernizacja sieci pieszej i rowerowej
- Budowa elementów punktowej infrastruktury pieszej i rowerowej
- Poprawa dostępności przestrzeni publicznej ŁOM dla OzN oraz stosowanie projektowania uniwersalnego
- Integracja sieci pieszej i rowerowej z transportem zbiorowym
- Prowadzenie badań ruchu pieszego i rowerowego, również potencjalnego
- Stosowanie krajowych standardów planowania i projektowania infrastruktury pieszej i rowerowej oraz innych opracowań z tego zakresu
- Bieżące utrzymanie sieci pieszej i rowerowej umożliwiające bezpieczne i wygodne korzystanie z nich przez cały rok
- Rozwój wymiany informacji pomiędzy różnymi interesariuszami na temat sieci pieszej i rowerowej
- Zazielenianie przestrzeni publicznych, w tym stosowanie rozwiązań z zakresu infrastruktury błękitno-zielonej, prototypowania przestrzeni i oddawania jej pieszym i rowerzystom
- Analiza funkcjonalności roweru publicznego
- Wsparcie na rzecz rozwoju transportu ostatniej mili
- Współpraca samorządów z przedsiębiorstwami udostępniającymi pojazdy na minuty